Klubimatka Riikaan ja Pärnuun – kaksi kaupunkia, kolme golfkenttää

Ozo Golf Club

​​​​​​​Seuramme puheenjohtaja Pirjo järjesti tänä vuonna klubimatkan Riikaan ja Pärnuun 8.-11.6. Vastuullisena matkanjärjestäjänä toimi tälläkin kertaa Nummelan matkatoimisto ja kuskina Kivistön Auton Eki.

Bussi lähti matkaan klubilta varhain lauantaiaamuna 8.6. Lisää porukkaa poimittiin kyytiin Vihdin kirkolta ja Nummelasta. Länsisatamassa joukkoon liittyi vielä muutamia matkalaisia. Yhteensä reissulla oli 23 golfaria, Hill Siden väen lisäksi kaksi pickalalaista ja kaksi Vihti Golfin jäsentä.

Laiva Tallinnaan lähti klo 10.30. Tallinnaan päästyämme suuntasimme kohti Pärnua, jossa nautimme lounaan. Matka jatkui Riikaan, jossa majoituimme Väinö-joen rannalla sijaitsevaan Radisson Blu Daugava -hotelliin. Reippaimmat pinkaisivat vielä sillan yli iltapalalle vanhaankaupunkiin, joka on osa Riian historiallisen keskustan käsittävää Unescon maailmanperintökohdetta. Löysimme myös kuuluisat Kolme veljestä eli kolme vierekkäin rakennettua keskiaikaista asuintaloa.

Jurmala Golf Club

Sunnuntaiaamun herätys oli aikainen ja muutenkin ikävä: taivas oli pilvessä ja sadetta vihmoi. Sama olosuhde jatkui kentällä lähes koko kierroksen ajan. Ensituntuma Jack Nicklausin toimiston suunnittelemaan Jurmala Golfiin oli siis varsin ankea, vaikka heti totesimme sen loistavan kunnon ja sateesta huolimatta nopeat viheriöt. Tasaisia, toisiaan muistuttavia, ojien ja bunkkereiden reunustamia väyliä peräjälkeen. Peltomainen vaikutelma, anteeksi vain Jack ja kumppanit. – Toimitus huomauttaa, että arviointi on tehty sateen ropistessa niskaan, sadevaatteiden kangistaessa swingin, mailojen luiskahdellessa käsissä ja sydvestin lipan ja huurtuneen kiikarin heikentäessä näkyvyyttä. Ja kehnon peliesityksen jälkeen.

Loppupään ryhmät pääsivät nauttimaan myös auringosta, mutta se ei pelastanut tulostasoa, joka oli surkea. Kukaan ei onnistunut pääsemään yli kolmenkymmenen bogipisteen eikä alle 90 lyönnin.
Kisa kuitenkin käytiin ja tunnelma koheni, kun pääsimme jakamaan klubin lahjoittamat erikoiskilpailujen palkinnot heti paikan päällä. Ne menivät Jukalle (lähimmäksi lippua) sekä Annelle ja Pekalle (pisimmät draivit).

Muut palkinnot jaettiin hotellilla. Päivän pb-voittajat olivat Kari ja Kirsi, kakkosia Kimmo U ja Satu, kolmosia Vellu ja Monna. Parhaan scratchin pelasi Vellu. Seremonian jälkeen oli huutava nälkä, jonka osa taltutti hotellilla, osa suuntasi taas joen yli vanhankaupungin ruokapaikkoihin.

Ozo Golf Club

Maanantain areenamme oli NHL-jääkiekkoilija Sandis Ozolinshin rakennuttama ja Rob Svedbergin suunnittelema Ozo Golf. Sää oli pilvipoutainen, oivallinen pelisää.

Tältä kentältä löytyi vaihtelevuutta ja silmäniloa: peltomaisia väyliä, metsäväyliä ja viisi upeaa Kisezers-järven rantaa kulkevaa väylää. Tämä taisi olla useimpien suosikki retkellä pelatuista kentistä. Tulostasokin koheni huomattavasti edellispäivästä.

Pikku rahalla saimme klubilta jälleen erikoiskilpailujen palkinnot. Ne ojennettiin Sadulle (lähimmäksi lippua), Sirkalle ja Pekalle (pisimmät draivit).

Muut palkinnot jaettiin bussissa matkalla Pärnuun. Päivän pb-voittajat olivat Kimmo U ja Satu, kakkosia Pasi ja Pirre ja kolmosia Kimmo S ja Sirkka. Parhaan scratchin pelasi Pasi. Päivän pääkilpailussa naiset ottivat rökälevoiton miehistä. Voiton toteamiseen riitti pelkkä vilkaisu tulosluetteloon, pisteitä ei tarvinnut ruveta laskemaan.

Pärnu Bay Golf Links

Tiistaiaamuna suunnistimme mutkien kautta Pärnu Bay Golf Linksiin. Timo auttoi onnistuneesti Ekiä navigoinnissa. Jäimme ihmettelemään, miksi uusitunkin liittymän kautta reitti oli jätetty niin haastavaksi busseille.

Lassi Pekka Tilanderin suunnittelema kenttä oli monelle matkalaisista ennestään tuttu ja kivaksi tiedetty. Mäntykangasta, selkeät, wasteland-alueiden reunustamat väylät, muodokkaat griinit. Takaysin viimeiset väylät pelataan Pärnulahden rantaviivaa viistäen. Niillä navakahko tuuli vaikutti peliin tarjoten kunnon links-kokemuksen.

Peli eteni hyvin ja olimmekin valmiita hyvissä ajon ennen bussin saapumista. Klubi tarjosi hienot erikoispalkinnot. Ne saivat Satu ja Kimmo U (lähimmäksi lippua) sekä Heidi ja Vellu (pisimmät draivit).

Matkalla Tallinnaan jaettiin loput palkinnot. Päivän parhaan scratchin pelasi jälleen Pasi. Pb-voittajat olivat Kimmo U ja Sirkka, kakkosia Heikki ja Heidi, kolmosia Pekka ja Monna. Pallonkuljetuskisan voitto ratkesi arvonnan jälkeen joukkueelle Vellu, Satu, Päivi, Kimmo S.

Baltics Tourin kokonaiskilpailun voittajina palkittiin Vellu (scratch), Kimmo U ja Sirkka (pistebogey).

Kotimatkalla laivalla väsyneille matkalaisille maistui ruoka ja juoma. Kotisatamaan saavuimme klo 21.30.

Matka oli ohjelmaltaan tiivis kaavalla matkusta, pelaa, syö, nuku, toista. Edes ryhmäkuvaan ei ehditty asettautumaan. Mutta, mikä tärkeintä, saimme uusia kenttäbongauksia ja golfelämyksiä. Riikaakin pääsimme pelien ohessa vähän näkemään ja tuliaisia ostamaan pro shopeista, matkan varrelle osuneesta super-myymälästä tai laivalta.

Bussimatkat sujuivat rattoisasti. Pärnussa jouduimme piukkaan paikkaan, mutta siitäkin selvittiin, kun riuskat miehemme nostivat tiellä olleen auton syrjään. Myös Pärnu Bayta etsiessä Eki joutui veivailemaan kapealla soratiellä bussia ees ja taas. - Menomatkalla Satu kyseli harvinaisen visaisia Trivial Pursuitin vanhan painoksen kysymyksiä. Paluumatkalla emme jaksaneet vaivata päätämme senkään vertaa.

Kiitos kaikille mukana olleille hauskasta retkestä! Erityiskiitokset matkanjohtaja Pirrelle ja kilpailunjohtaja Pekalle – ilman teitä tämäkin matka mukava olisi jäänyt tekemättä!